Panasonic legde veel nadruk op Smart tv tijdens zijn persconferentie. En dus leek de Panasonic Viera Connect workshop op IFA ons ideaal om wat meer te weten komen over hun plannen.
Het traditionele ‘lean-forward’ of actieve profiel van de pc-gebruiker staat haaks op de ‘lean-back’ of passieve ervaring van de tv-kijker. Daar moet dus rekening mee gehouden worden door een tv-fabrikant. Ook de apps moeten voorzien zijn op gebruik op tv. Een tv is immers géén tablet. Maar wat wil de kijker eigenlijk? Dat merken we wanneer we naar de belangrijkste ‘drivers’ van Smart tv kijken: video (liefst gelocaliseerd!) en social tv.
De eerste ‘stop’ op je Smart tv avontuur is de ‘market’: je koopt er niet alleen content (software, in andere woorden), maar ook hardware: 3D-brillen en game controllers bijvoorbeeld, maar ook andere accessoires. Kopen via tv ziet Panasonic niet als een horde. Mensen kopen vandaag heel veel accessoires online, dus waarom niet via tv?
Tegen het einde van het jaar wil Panasonic 200 apps klaar hebben, maar dat cijfer omvat vermoedelijk heel Europa. Interessant technisch detail: apps worden niet op de televisie uitgevoerd, maar in de ‘cloud’ op de Panasonic servers. Enkel games worden naar een SD-kaart gedownload.
De mogelijkheden van Viera Connect kan je alvast bekijken in de onderstaande slideshow.