Mobile

iPods worden goedkoper


In tegenstelling tot eerdere geruchten wordt de iPod Classic niet geschrapt door Apple. De speler met 160 GB opslagruimte blijft te koop, naast een iPod Touch in het wit en goedkopere Nano's en iPod Touches. 


De iPod Nano's zien hun prijs dalen naar 139 euro voor het model met 8 GB en 159 voor een speler met 16 GB. Dat is respectievelijk 20 en 30 euro minder dan daarvoor. De goedkoopste iPod Touch gaat nu over de toonbank voor 199 euro (tot nu toe kostte hij 239 euro), en daarvoor krijg je een model met 8 GB geheugen. De andere Touch-spelers dalen slechts 10 euro in prijs.

Verder verandert er weinig aan de iPod Nano, op wat minder belangrijke zaken na. Zo maakt Apple de icoontjes van de menu's groter zodat de nano beter te bedienen is. Daarnaast krijgt de klokfunctie nu zestien nieuwe wijzerplaten. Daarmee speelt Apple in op het succes van horlogeband-accessoires die voor de nano zijn verschenen.

De grootste nieuwigheid bij de nano is de  ingebouwde fitness-app. Die kan wandeltochten en jogsessies zonder extra accessoires registreren. Je komt onder andere te weten hoeveel calorieën je verbrand hebt en hoeveel stappen er werden gezet. Hiervoor werkt Apple samen met Nike.

Wit en zwart
Ook de Touch verandert minimaal. NIeuwe toestellen zullen – net zoals bestaande iPod Touches van de derde en vierde generatie – op 12 oktober een forse software-update naar iOS5 krijgen. Vanaf dan is het niet meer nodig om de iPod met een USB-kabel aan een computer te hangen om muziek over te zetten. Die actie kan gewoon draadloos over het WiFi-netwerk thuis.

Er is gesleuteld aan de gamefuncties en de Touch krijgt ook iMessage, een gratis sms-achtige dienst waarmee je boodschappen naar andere iPod Touch-gebruikers en mensen met iPhones en iPads kan sturen.

In een toegeving aan fashionista's gaat Apple nu ook een witte uitvoering van de iPod Touch uitbrengen. Die kleur is voor alle Touch-modellen beschikbaar.

"iPod blijft populair"
Er wordt vaak gesteld dat de iPod een uitstervend product is, omdat iedereen toch een iPhone of een andere smartphone met muziekfunctie koopt. Dat wordt echter ontkend door Apple. Op de dag dat Microsoft besloot zijn Zune-muziekspeler te schrappen en alles in te zetten op WP7-telefoons als mediaspeler, benadrukte Apple CEO Tim Cook dat Apple nog heel veel iPods verkoopt: 45 miljoen in het voorbije jaar, waarvan de helft aan nieuwe klanten.
 

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.