Films op 3D Blu-ray discs zorgen ervoor dat kijkers 12 procent aandachtiger zijn voor wat op het scherm gebeurt in vergelijking met een normale Blu-ray, en zelfs 29 procent aandachtiger dan wanneer de film in dvd-formaat wordt vertoond. Dat claimt een onderzoek dat Mindlab International uitvoerde in opdracht van de BDA (Blu-ray Disc Association), zo meldt Pocket-lint.
Niet alleen de aandachtspanne van de testpersonen bleek hoger te liggen met 3D-beeldmateriaal, de kijkers toonden ook een hogere betrokkenheid bij de actie op het scherm – 7 procent meer, om precies te zijn.
De onderzoekers claimen dat het effect van Blu-ray zowel op bewust als onderbewust niveau waarneembaar is. Onze hersenen zouden door de superieure eigenschappen van HD-beelden minder moeite moeten doen om zich te focussen op details op het scherm, waardoor er meer aandacht naar de film zelf kan gaan.
Geloofwaardig?
Natuurlijk kan je je vragen stellen bij dit soort cijfers. Het onderzoek gebeurde immers in opdracht van de BDA (niet meteen een objectieve partij in deze context) en richt zich op een moeilijk ‘grijpbare’ materie, waarvoor onconventionele meetmethodes nodig zijn.
Toch lijkt het om een serieus onderzoek te gaan. Mindlab International heeft immers een behoorlijke reputatie opgebouwd op het vlak van neuromarketing, waarbij resultaten verzameld worden aan de hand van data-analyse.
Die data halen de onderzoekers uit testgegevens die worden verzameld met futuristisch aandoende EEG- en EDA-tests bij een panel van testpersonen. In het kader van dit onderzoek testte het bedrijf een totaal van 24 deelnemers (12 mannen en 12 vrouwen) uit de leeftijdscategorie van 18 tot 54 jaar, met een gemiddelde leeftijd van 34 jaar.
Daarbij werd met behulp van sensoren gemeten hoe de testpersonen zich gedroegen toen ze een aantal uiteenlopende filmfragmenten voorgeschoteld kregen. Het onderzoek focuste daarbij op fysische stressindicatoren zoals de uitscheiding van zweet, oog- en hoofdbewegingen.