Redactie

Voor dvd-markt dreigen zwarte jaren

Ondanks een daling van bijna vijf procent in 2009 doet de Belgische markt voor entertainment het binnen Europa behoorlijk goed. Maar de dvd-markt moet oppassen.

Het jaar 2009 was voor de wereld van het entertainment geen grand cru. Er werden minder games, dvd’s en cd’s verkocht dan in 2008. Globaal zakte de markt in met 4,8 procent. In zo’n negatief klimaat is het schieten op de schuldige en zoeken naar positieve trends.

De schuldige, dat is volgens de industrie sinds vele jaren de piraat, die zich ‘content’ aanschaft zonder ervoor te betalen, en dus het investeringskapitaal voor jonge artiesten afroomt.

De schuldige, dat is ook de overheid, die laat betijen. Volgens Olivier Maeterlinck, directeur van de Belgische Entertainmentsindustrie (BEA), gedoogt de overheid "malafide winkels die de wetgeving niet naleven".

Positieve trends?
De positieve trends waar de industrie zich moet aan optrekken, werden op een persconferentie handig opgewekt door GFK, een internationaal onderzoeksbureau. Dat vergeleek het gedrag van Belgen met dat van zes andere landen: Duitsland, Nederland, Frankrijk, Portugal, Spanje en Italië.

Blijkt dat Belgen al bij al graag investeren in entertainment. Een doorsnee Belgisch huishouden besteedt jaarlijks 47 euro aan games, dvd’s of muziek. Dat is behoorlijk veel in vergelijking met voornoemde landen. Vooral dvd’s vallen hier in de smaak: een Belgisch gezin koopt gemiddeld 4 dvd’s per jaar.

Blu-ray verdubbelt omzet
Belgen hebben ook geen schrik van de digitale toekomst. Blu-ray verdubbelde zijn omzet. 

Die bedraagt echter nog maar een twintigste van die van de dvd-markt. Maar vooral zijn Belgen goed mee waar het erop aankomt entertainment langs digitale weg binnen te halen.

Moeten we de terugval in 2009 nu zien als een dipje, of is het een significant teken van neergang? Sinds 2005 steeg de omzet van entertainment elk jaar, op 2009 na. De kleine daling vorig jaar heeft te maken met een verzadigde gamesmarkt: na de geweldige sprong van 2008 was de consument ‘voldaan’ en zakten de prijzen. En in 2009 waren er minder grote kaskrakers. Het kan volgend jaar allemaal weer keren.

Hoop voor muziek
Ook de muziekmarkt heeft hoop. De omzet zakte met 2,3 procent, maar er werden bijna 5 procent meer eenheden verkocht. Over de voorbije vijf jaar zakte de omzet met 13 procent, maar steeg het aantal verkochte eenheden met 17 procent. De moraal: muziek is populairder dan ooit. Albums zijn goedkoper geworden en mensen kopen muziek vaker aan als (goedkopere) download. Zaak is nu het nieuwe zakenmodel voor muziek steeds beter te maken.

De videomarkt heeft de grootste zorgen. Belgen houden van dvd’s, maar die omzet daalde in 2009 toch met 3,2 procent. "De videomarkt maakt mee wat de muziekmarkt tien jaar geleden voelde", waarschuwt Olivier Maeterlinck. "Nu de downloadlimieten steeds beperkter worden, zijn films steeds minder beschermd. Het zal nog verslechteren, al heeft film wel al een legaal on-demand aanbod."

De Belgische entertainmentmarkt was in 2009 goed voor een totale omzet van 615 miljoen euro. Er werden bijna 44 miljoen stuks verkocht.

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.