Redactie

Spotify: iTunes-uitdager met schijn van kans

Van alle muziekdiensten die uit de grond schieten, lijkt streamingsite Spotify aardige kaarten te hebben om het iTunes lastig te maken. De gratis jukebox biedt luisteraars in de grote Europese landen vanaf nu de mogelijkheid om de liedjes te kopen als mp3-download.

Spotify wint snel aan populariteit. De Zweedse oprichters van de website, Daniel Ek en Martin Lorentzon, maakten eerder deze maand bekend dat ze al meer dan een miljoen gebruikers hebben. Dat is knap, want hun dienst bestaat amper vijf maanden. En wat bijzonder is: de site is legaal, een paar lokale probleempjes met licenties daargelaten.

Wat Spotify kansrijk maakt, is dat de grote platenmaatschappijen ermee in zee gaan. Zij hebben het aantrekkelijke vooruitzicht dat een groot sociaal netwerk van consumenten muziek kan luisteren én kopen. Voor gebruikers is Spotify prettig omdat het net is alsof ze naar de radio luisteren maar zelf de muziekkeuze bepalen. Ze kunnen daarbij ook nog eens uit erg veel oude en nieuwe liedjes kiezen.

Zes miljoen songs
De site beschikt op dit moment over een catalogus van zes miljoen tracks. Volgens Ek en Lorentzon komen er dagelijks tienduizend bij, zowel pop als klassiek.

De liedjes kun je online beluisteren met de Spotify-speler. Je moet dan wel voor lief nemen dat de muziek wordt onderbroken door advertenties. Dat gebeurt onregelmatig en gelukkig niet om de haverklap, gemiddeld elke twintig minuten. Wil je geen reclame en onbeperkt toegang tot de hele discotheek, dan kun je een abonnement nemen. In Engeland kan dat voor tien pond per maand (bijna 11 euro).

Deal met downloadwinkel
Spotify heeft nu een belangrijke overeenkomst gesloten met de Engelse online muziekwinkel 7digital. Dat meldde de Britse krant The Independent gisteren.

Liedjes die je op Spotify als stream beluistert, kun je bij 7digital kopen voor een half pond per stuk (53,7 eurocent). Dat is minder dan de 59 pence die marktleider iTunes vraagt in Engeland. Albums worden zelfs al aangeboden vanaf drie pond. En binnenkort verkoopt de website ook afspeellijsten die zijn samengesteld door gebruikers of door Spotify zelf.

De downloads zijn vooralsnog alleen beschikbaar in Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje, en over enkele weken in Scandinavië. Maar BBC News beweert dat snel meer Europese landen zullen volgen.

Te weinig inkomsten
Toch is het volgens The Independent nog maar de vraag of Spotify ook financieel succes gaat boeken. De site zal genoeg advertentie-inkomsten moeten binnenhalen, en dat is vergelijkbare initiatieven als Spiral Frog en Ruckus niet gelukt. Deze hebben het loodje gelegd vanwege te weinig reclamegeld. Het vergelijkbare Last.fm vraagt sinds enkele weken in de meeste landen noodgedwongen drie euro abonnementsgeld voor zijn webradio.

"Het is vooral het gratis gedeelte dat dit soort muziekdiensten populair maakt", weet analist Mark Mulligan van onderzoeksbureau Forrester.

,

Sceptici zien in de nieuwe deal met 7digital dan ook een bewijs dat reclamevrije abonnementen niet werken. Anderen zien in Spotify juist een erg belangrijke pionier voor muziekbeleving in de verre toekomst: onze muziekcollectie verplaatst zich naar the cloud, ofwel naar een ontastbare maar altijd toegankelijke plek op het web.

iTunes Pass maakt valse start

Marktleider iTunes, volgens schattingen goed voor ruim twee derde van alle betaalde muziekdownloads, zit intussen ook niet stil.

Het nieuwste konijn uit de hoed heet de iTunes Pass. Met deze ‘aanbieding’ (je betaalt meer dan normaal) kun je een album kopen ruim vóór de officiële release. Je krijgt er dan allerlei bonusnummers en video’s bij. Hoofdzakelijk interessant voor de popelende fan dus.

Maar de pas heeft helaas een valse start gemaakt. Depeche Mode was afgelopen maand de eerste band die hem aanbood. Erg verdacht is dat Sounds Of The Universe, het nieuwe album van de Britse groep, al lang en breed op torrentsite Mininova te vinden is. De plaat moet op 21 april nog officieel verschijnen.

Als de iTunes-pas dus ook populair blijkt onder piraten, dan is het voor artiesten waarschijnlijk een minder aantrekkelijk verkoopmodel.

Spotify daarentegen begint de aandacht van de grootste sterren te trekken. Zo koos U2 vorige maand de digitale jukebox uit voor een preview van zijn nieuwe langspeler No Line On The Horizon.





 

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.