Redactie

Medion wil Aldi-imago kwijt

Medion wil niet langer het “huismerk” blijven voor de Aldi-pc’s. Wellicht vanaf dit najaar zullen de toestellen van dit merk ook via andere winkelkanalen worden verdeeld. Dat verklaarde Michiel Van der Vliet, de Benelux-directeur van Medion, gisteren op de elektronicabeurs Cebit in Hannover. Het bedrijf onderhandelt hierover momenteel met verschillende bekende elektronicaretailers in ons land. Ook in Nederland is het bedrijf stapsgewijs uit zijn ‘Aldi-keurslijf’ aan het komen.

 Een logische partner voor Medion is alvast de Duitse distributiegroep Metro, de eigenaar van de elektronicaketen Media Markt en van de hypermarktketen Makro. Buiten België verkoopt Media Markt al langer toestellen van Medion, en de verwachting is dat ons land zal volgen. Ook bij Makro, waar Medion vorige week goede resultaten boekte met een testverkoop van een hoogwaardige pc, is er interesse.
 
De herpositionering in de Benelux is een gevolg van een bredere reorganisatie van de Medion-groep. Het bedrijf heeft ervoor gekozen om alleen nog te investeren in zijn centrale merknaam Medion. Een dertigtal andere merken in de portefeuille, zoals Lifetec of Tevion, zullen daarom stilaan verdwijnen.
 
Door de veelbesproken stunts, waarbij de toestellen in een beperkte voorraad en tegen scherpe prijzen werden aangeboden in de Aldi-winkels, hebben de Medion-pc’s een “goedkoop” imago gekregen, volledig in lijn met dat van de winkelketen. Maar dat is niet overal zo, zegt Michiel Van der Vliet, de Nederlander die de verkoop van Medion in de Benelux een nieuwe impuls moet geven. “In Duitsland is Aldi een aanvaarde supermarktketen met een goede prijs-kwaliteitperceptie. Maar Nederlanders en Belgen zien Aldi toch nog altijd als de goedkope supermarkt.”
 
In welke winkels zou u in de toekomst ook Medion-pc’s willen zien staan?
“We kiezen bewust voor de betere retailers. In Nederland zijn we al binnen bij de 180 winkels van Expert (een groepering van zelfstandige winkels, red.), waar we onlangs een succesvolle notebook-actie gedaan hebben. In de Bijenkorf (een bekende en ietwat trendy warenhuisketen, red.) liggen we vanaf april met een notebook en een pc naast de producten van Apple. En in Schiphol beginnen we in de luchthavenshops van Capi. Dat zijn misschien allemaal kleine stapjes, maar door alleen met een Media Markt in zee te gaan, zal ik de andere retailers niet meekrijgen. Ik wil dat Medion niet alleen in schreeuwtenten verkocht wordt. We willen onze klanten breder bedienen, en tonen dat we toch dezelfde prijzen kunnen bieden als in de Aldi. We mikken op een plaats in de top-vijf.”

,

Moet de kleinhandel dan dienen om de verkoop in de Aldi mee te ondersteunen?
“Neen, ik wil die twee loskoppelen. De kleinhandel had tot nog toe vooral last van ons, omdat één succesvolle promotieactie in de Aldi hun verkoop van andere merken kon dwarsbomen. Die acties worden aangestuurd vanuit Duitsland, en de lokale Aldi-organisaties beslissen zelf of ze volgen of niet. Ik heb daar weinig greep op, maar ik beschik wel over de informatie over geplande Aldi-acties. En die informatie kan ik gebruiken om het assortiment in de andere winkelkanalen aan te passen.”

Gaat de platformverbreding ook gepaard met een productverbreding?
“Onze drie sterke punten zijn pc’s, notebooks en navigatietoestellen. Dat blijft ook zo, al zal er occasioneel wel eens een televisie of een digitale camera in het assortiment zitten. Dat zijn ook producten waarop je wat meer marge kunt halen. Maar we willen ook een merk zijn dat mooie, nieuwe technologie als een van de eerste in de markt kan zetten. We kunnen daar het verschil maken omdat we een korte time-to-market hebben.”
 
Waar worden de Medion-producten eigenlijk gemaakt?
“In de beginjaren van het bedrijf kochten we gewoon allerlei productlijnen op – van broodroosters en koelkasten tot radio’s – om die producten internationaal aan de man te brengen. Sinds onze beursgang in 1999 besteedt Medion veel meer aandacht aan R&D en aan dienstverlening. Vandaag ontwerpen we zelf 95% van onze producten, terwijl de productie wordt uitbesteed aan partnerbedrijven in Azië. Maar in Duitsland krijgen die producten wel nog een laatste afwerking om ze geschikt te maken voor individuele Europese markten. Onze gps-toestellen worden bijvoorbeeld gemaakt door Mitac (de Taiwanese fabrikant van het merk Mio, red.).”
 
Medion is vandaag alleen een consumentenmerk. Wilt u dat ook veranderen?
“Ja, we zijn vandaag al bezig met prospectie bij scholen en universiteiten, en we zouden ook graag de kmo-markt bedienen. Waarom? Omdat we, dankzij onze ervaring met Aldi, een betere service kunnen bieden dan onze concurrenten. Aldi gaat uit van het principe dat het geen klanten wil terugzien met kapotte toestellen. Daarom hebben we een netwerk van eigen callcenters en servicecentra uitgebouwd en zijn we in staat om drie jaar topgarantie te geven op onze producten. We hebben de capaciteit om ook bedrijfsklanten tijdens de kantooruren te bedienen. Op de bedrijvenmarkt worden de prijzen vandaag kunstmatig hoog gehouden en zijn de winstmarges groter, maar wij willen daar niet aan meedoen. Het is de bedoeling om onder de prijzen te gaan van concurrenten als HP, IBM of Dell.”

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.