De Britse universiteit van Nottingham Trent onderzocht eerder al de relaties tussen spelers van Massive Multiplayer Online Role Playing Games (MMOPRG). Hun nieuwe studie bewijst dat veel spelers zich online een ander geslacht aanmeten.
In deze online games, zoals World of Warcraft en Guild Wars, creëren deelnemers zelf hun personage waarvan ze ook het uiterlijk volledig kunnen bepalen. Samen met duizenden andere spelers gaan ze dan op ontdekkingstocht doorheen een virtuele wereld.
De onderzoekers gingen aan de slag met de verklaringen van 115 spelers, waaronder 83 mannen en 32 vrouwen. De onderzoeksuitkomsten zijn opvallend. 54 procent van de mannen én 68 procent van de vrouwen creëert online personages van het andere geslacht. Gender swapping is de correcte term.
Interessant is dat de motivatie voor dit gedrag bij de twee geslachten verschilt. Vrouwen nemen een mannelijke identiteit aan om mannen op afstand te houden. Mannelijke spelers vinden dan weer dat ze met een vrouwelijk personage een veel betere behandeling krijgen.
"De keuze voor het andere geslacht kan een effect hebben op de speelstijl en op interactie met andere gamers", stellen de onderzoekers. Hun studie bevestigt eerdere bevindingen die suggereren dat vrouwelijke personages een positieve invloed hebben in voornamelijk mannelijke omgevingen.
Met een bijdrage van Gamespot.com