Redactie

Universal wurmt zich onder iTunes uit

Universal Media Group (UMG), de grootste speler in de platenindustrie, ziet weinig heil in de vernieuwing van zijn jaarlijkse contract bij webwinkel iTunes. UMG wil in plaats daarvan muziek aanbieden via Apple wanneer het dat zelf wil.

Dat bevestigden anonieme bronnen binnen Universal aan een verslaggever van de New York Times. Als Apple niet wil meewerken aan deze vrijere samenwerking, zal Vivendi, het moederbedrijf van UMG, zijn volledige catalogus terugtrekken uit de webwinkel. Wall Street Journal, een andere Amerikaanse krant, heeft het eveneens over een flexibelere samenwerking, maar neemt de ferme term opzegging niet in de mond. De krant gaat verder niet in op details over de vertrouwelijke onderhandelingen.

Online muziekverkoop is momenteel het enige onderdeel van de platenmarkt dat nog steeds in de lift zit, en de grootste platenmaatschappijen zoeken verwoed naar manieren om daar munt uit te slaan. Apple domineert al jarenlang de online muziekmarkt met zijn DRM-beschermde muzieknummers en bezet met een marktaandeel van bijna tien procent momenteel de derde plek op de lijst van Amerikaanse muziekverkopers, na Wal-Mart en Best Buy. De grootste platenmaatschappijen zijn tot nu toe huiverig geweest om het DRM-systeem te laten varen. Apple-topman Steve Jobs pleitte in februari van dit jaar in een open brief nog voor DRM-loze muziek.

Inmiddels is het eerste schaap al over de dam. EMI Music Group, dat niet veel kleiner is dan Universal, bedong vorige maand nieuwe voorwaarden met Apple door DRM-loze muzieknummers via iTunes aan te bieden tegen een hogere prijs. De platenmaatschappij koos er daarna wel voor om een nieuw jaarcontract te tekenen bij iTunes. Het experiment blijkt voorlopig een succes. Sinds Pink Floyds “Dark Side of the Moon” zijn beschermingsjasje heeft afgeschud, zijn de verkoopcijfers met 270 procent de lucht in geschoten.

Het is echter niet het enige potje dat EMI op het vuur heeft staan. Afgelopen vrijdag kondigde de zware jongen een samenwerking aan met de online muziekverkoper Snocap. Dit bedrijf plaatst MyStores, een soort digitale verkoopkraampjes op populaire sociale netwerksites als MySpace en Facebook.

,Gebruikers kunnen speciale widgets op hun eigen site plaatsen, waardoor Snocap overal kleine verkooppunten krijgt. De nummers zijn op elk type mp3-speler te gebruiken, waaronder ook de populaire iPod. Voorheen was het niet mogelijk om Snocaps materiaal, dat ook Warner Music Group als klant heeft, af te spelen op het prijsvarken van Apple. De nummers zullen wel een stuk duurder zijn dan de DRM-beveiligde iTunes-liedjes: $ 1,30 tegenover $ 0,99.

Ook op andere vlakken wordt flink aan de stoelpoten van Apples DRM-systeem gezaagd. Het Franse Matoumba biedt het gratis programma PrivaTunes aan, dat de persoonlijke informatie uit iTunes Plus-nummers sloopt. Het bedrijf vindt dat Apple niks van doen heeft met het opslaan van vertrouwelijke informatie en wil de legaal aangekochte muziek tweedehands kunnen doorverkopen zonder naam en toenaam.

Update 2 juli 2007 17:17
In het oorspronkelijke artikel vermeldden wij in de derde alinea dat Apple met DRM-technologie de muziekmarkt op slot hield. Deze informatie blijkt onjuist. Wij hebben het artikel aangepast.

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.