Ongeveer een half miljoen iPhones zijn het afgelopen weekend over de toonbank gegaan.
Dat schat analist Gene Munster van analistenbureau Piper Jaffray in een rapport dat zondagavond gepubliceerd werd. Volgens Munster heeft Apple op vrijdag en zaterdag tweehonderdduizend iPhones verkocht. De verkoop startte vrijdagavond om zes uur lokale tijd.
Alles bij elkaar genomen lijkt het erop dat het iPhone-tijdperk bij Apple een goede start heeft gemaakt, concludeert Tom Krazit. Hij heeft de lancering van het langverwachte toestel nauwgezet gevolgd op zijn weblog op onze zustersite CNET. Maar het liep niet allemaal van een leien dakje.
De winkels van telecombedrijf AT&T waren op zaterdag al grotendeels door hun voorraad iPhones heen. De Apple-winkels hoefden pas in de loop van zondag “nee” te verkopen. Volgens Piper Jaffray had Apple op zondag nog in 84 procent van de winkels iPhones op voorraad.
Mogelijk kwam de noodgedwongen verkooppauze AT&T wel goed uit, want het bedrijf kampte met achterstanden bij de activering van de iPhones. Bij sommige klanten verliep de activering namelijk niet probleemloos; in het geval van Krazit duurde dit bijvoorbeeld bijna veertig uur.
Een woordvoerder bij AT&T liet weten dat “een overgrote meerderheid van iPhone-gebruikers” het activeringsproces in enkele minuten en zonder problemen kon doorlopen, maar dat er inderdaad een paar klanten waren bij wie het minder soepel ging. Dat waren vooral de bestaande AT&T-klanten die hun oude nummer wilden overzetten, blijkens commentaren op
Bijna alle iPhone-kopers (95 procent) in San Francisco, New York en Minneapolis kochten het 8 GB-model van de iPhone aan 599 dollar, zo bleek verder uit een kleinschalig onderzoek door Piper Jaffray bij 253 mensen. Ongeveer de helft van de kopers bestond uit nieuwe klanten voor AT&T.