Bowers & Wilkins kennen we vooral als luidsprekerspecialist. Maar ook de iPod laat de Britse fabrikant niet onberoerd. Na de fraaie Zeppelin-docks, stelt B&W nu een premium hoofdtelefoon voor op maat van de iPod, iPhone en andere draagbare spelers: de P5.
Dat is best opmerkelijk, want de hoofdtelefoonmarkt was tot nu toe onontgonnen terrein voor Bowers & Wilkins. Toch mikt het bedrijf meteen hoog met de P5: hij neemt populaire concurrenten zoals de Bose On-ear Headphones in het vizier.
De P5 is een on-ear hoofdtelefoon die specifiek werd ontworpen voor mobiel gebruik, en met name iPod- en iPhone-gebruikers wil verleiden. Dat uit zich in de verwisselbare kabels (beide met een rechte 3,5mm plug) die B&W bij de hoofdtelefoon levert: één met een handige remote (met microfoon) voor de iPod en iPhone, en één zonder voor andere draagbare spelers.
De kabels omwisselen doe je door de oorschelp te openen. Dat gaat opvallend makkelijk dankzij een ingenieus magneetsysteem, een elegant ogende oplossing die tegelijk gebruiksvriendelijk en doordacht is.
Gulden middenweg
De geopende oorschelpen gunnen je een inkijk op het binnenwerk dat met een doorschijnend gaasje wordt afgeschermd. Aan beide kanten zit een 40-millimeter driver, met een neodynium magneet die een hoogwaardig diafragma uit Mylar aandrijft. De drivers zitten in een gesloten constructie, afgewerkt met chique ogend aluminium.
Die constructie blokkeert omgevingsgeluid grotendeels zonder je compleet te isoleren van de omgeving; een gulden middenweg tussen een noise-cancelling hoofdtelefoon en een (half)open set. Met een streepje muziek op een bescheiden volume hoor je amper nog iets van je omgeving; zet je het volume hoger dan hoor je alleen muziek.
Mobiel
In de stijlvolle verpakking van de P5 vinden we ook nog een luxueus opbergetui en een 6,3-millimeter conversieplug. Die laatste is in de praktijk eigenlijk alleen bruikbaar als je hem op een verlengkabel aansluit; de korte aansluitkabels van de P5 zijn duidelijk niet bedoeld voor thuisgebruik met een hifiset.
Leuk detail: de oorschelpen van de P5 roteren licht mee naar beide kanten, en kunnen ook 90 graden gedraaid worden. Goed voor de pasvorm en handig bij het opbergen, al is de P5 lang niet zo compact als een volledig opplooibare hoofdtelefoon.
,
Luxe troef
De zachte (schaaps)lederen oorpads, goed gedempte hoofdband en traploze instelmogelijkheden dragen bij aan een comfortabele pasvorm, en zien er een stuk erg luxueus uit. De constructie en materiaalkeuze staan boven elke verdenking: er wordt overvloedig gebruikgemaakt van duurzame materialen zoals metaal, wat bijdraagt aan de stevigheid en premium uitstraling.
De oorpads oefenen wel wat druk uit op de oren, wat niet iedereen als aangenaam zal ervaren. In ons testpanel zijn de meningen over het draagcomfort dan ook verdeeld: de één vindt het prima, een ander noemt het al snel hinderlijk. Het betekent wel dat de P5 steeds goed op het hoofd blijft zitten. Of je dat compromis geslaagd vindt of niet is een persoonlijke keuze. Best zelf even uitproberen bij de dealer dus.
Natuurlijk compromis
Voor deze test bezorgde B&W ons een splinternieuwe P5. Zoals steeds gunnen we de hoofdtelefoon een ruime inspeelperiode voor we aan de eigenlijke test beginnen, met ondermeer een Cowon O2 en iPod Classic. De B&W P5 heeft die inspeelperiode ook nodig om echt los te komen, maar het loont wel de moeite.
We krijgen een gebalanceerder geluid te horen dan we gewend zijn van een hoofdtelefoon voor onderweg; ietsje aan de warme kant zonder in extremen te vervallen. In ‘My Narrow Man’ wordt de bevallige stem van Gwyneth Herbert mooi neergezet, zonder storende kleuring. Ook de herkenbare snaaraanslagen van de bassgitaar komen lekker door, met voldoende impact én nuances.
Onze lossless tracks klinken steeds vol, samenhangend en laid-back, terwijl instrumenten toch gedetailleerd genoeg worden weergegeven om tot hun recht te komen in het geheel. De balans van de P5 helt eerder over naar het muzikale dan het analytische; iets wat in de verf wordt gezet door de behoorlijk afgefilterde hoogweergave.
Volwassen
In een directe vergelijking met de Bose On-ear Headphones merken we dat het geluid van de B&W P5 vooral natuurgetrouwer en beter gedefinieerd voor de dag komt. Dat zorgt voor een meer volwassen geluidsweergave, die minder op spektakel mikt. Stemmen komen gearticuleerder door – ze staan ook meer op de voorgrond – en de laagweergave klinkt heel wat minder kunstmatig.
Het betekent overigens niet dat de B&W niet geschikt is voor films of populaire muziek die voortdrijft op een stevige beat. We laten ‘Flow’ uit Everythink’s A Ripple van Dub FX op de P5 los, en worden getrakteerd op een pulserende, enigszins aangedikte bas – typerend voor compacte, gesloten hoofdtelefoons. Het klinkt wat minder indringend en spectaculair dan bij de Bose, maar de baslijn overheerst de overige ritmes ook een stuk minder sterk.
De ruimtelijke plaatsing van stemmen en instrumenten is opvallend goed voor een hoofdtelefoon voor mobiel gebruik. Zelfs groots uitgevoerde opera’s en klassieke werken – we luisteren ondermeer naar Puccini’s La Bohème onder leiding van Bertrand de Billy & het Bavarian Radio Symphony Orchestra – worden relatief geloofwaardig weergegeven, binnen de beperkingen die eigen zijn aan een gesloten design.
,
Niet goedkoop…
Een mooie, subliem afgewerkte hoofdtelefoon met een sound die meer dan overtuigend is: het is weinig verrassend dat je de B&W P5 niet voor een habbekrats in huis haalt. En dat blijkt: met een prijskaartje van 299 euro is de P5 niet voor iedereen weggelegd.
Het zou ons echter niet verbazen als B&W toch een aardig aantal van deze P5’s aan de man weet te brengen. Naast een leuke hoofdtelefoon is het immers ook een echt luxeproduct waarmee je gezien wil worden. De eerste stappen van Bowers & Wilkins op de hoofdtelefoonmarkt gaan alleszins niet onopgemerkt voorbij.
Bowers & Wilkins P5
Adviesprijs: 299 euro (maart 2010)
+ Geluidskwaliteit
+ Degelijkheid, afwerking, design
+ Remote iPod/iPhone
+ Verwisselbare kabels
– Druk op de oren aan de hoge kant
– Stevig prijskaartje