Apple-voorman Steve Jobs is volgens het Amerikaanse muziekmagazine Blender de onbetwiste koning van de online muziekrevolutie. De oprichters van MySpace en YouTube komen respectievelijk op de tweede en derde plaats in ‘The Powergeek 25’, meldt persbureau Reuters.
Met die top 25 wil Blender laten zien welke personen de manier waarop muziek wordt gekocht en beluisterd hervormen. “De iTunes Store en de iPod hebben meer gedaan om de manier waarop mensen naar muziek luisteren te veranderen, dan wat ook sinds de cd, en misschien zelfs sinds de geluidsopname”, verklaart hoofdredacteur Craig Marks de verkiezing van Jobs als grootste trendsetter.
MySpace-medeoprichters Tom Anderson en Chris DeWolfe bezetten de tweede plaats, omdat ze de belofte van het internet hebben vervuld om “het speelveld van de muziekindustrie gelijk te maken, door het voor underground bands mogelijk te maken om hun muziek gemakkelijk te delen, fans te informeren over tourdata en online een publiek op te bouwen”.
De derde positie is voor de oprichters van YouTube: Chad Hurley and Steve Chen. Hun site is volgens Blender verworden tot “de starmaker die MTV ooit was”. De 68-jarige Doug Morris, topman van Universal Music Group, staat op nummer vier. Hij wordt door de industrie gezien als iemand met veel invloed op het beleid omtrent digitale muziek (bijvoorbeeld royalty- en licentiebeleid).