Redactie

Zo ziet de PlayStation 4 er uit onder de motorkap

Op Sony’s presentatie van de PlayStation 4 afgelopen nacht werd met geen woord gerept over het officiële ontwerp van de PS4. Wat we wel te zien kregen, was een massa spellen die ons een goede indruk geven van de kracht van de PS4. Maar wat zit er nu eigenlijk onder de motorkap? Officieel heeft Sony tot nu toe nog niets meegedeeld, maar wij hebben alvast een stevig idee.

8-core AMD CPU
De gamewereld is groot, en dat brengt onherroepelijk lekken met zich mee. De eerste zekerheid die we via Eurogamer weten, is dat de PS4 over een 8-core AMD-processor beschikt. De Jaguar-architectuur ziet binnenkort het levenslicht op krachtige laptops in quadcore vorm, maar voor de PS4 heeft AMD een custom design gemaakt met acht kernen.

PS4 Jaguar CPU

Waarom een laptopprocessor in zo’n console stoppen? Alles draait om energie-efficiëntie, en dat zit meestal goed met zo’n CPU’s. Bovendien kan de PS4 alle kernen optimaal gebruiken voor games, en worden er niet twee gereserveerd voor mediadoeleinden zoals de nieuwe Xbox met codenaam Durango wel zou doen. Dit zou de console van Sony net dat tikkeltje sneller moeten maken, maar het is nog veel te vroeg om daar een oordeel over te vellen.

AMD Radeon graphics
Sony kiest met de PS4 resoluut voor AMD, en dat zie je ook terug in de grafische chip. Ondanks dat de RSX grafische chip uit de PS3 van Nvidia kwam, moet die fabrikant nu wijken voor zijn grootste concurrent. We vermoeden dat dit te maken heeft door de prima samenwerking van de AMD-processor in combinatie met de grafische chip. Er zou zelfs mogelijk sprake zijn van wat extra GPU-kracht die geïntegreerd is in de CPU, waarmee de aparte grafische chip vanzelfsprekend een tandem kan vormen. Heb je niets grafisch intensief nodig, dan kan de geïntegreerde GPU op de CPU het werk overnemen, met de bijhorende energiebezuiniging.

Over de aparte grafische chip is voorlopig nog niets geweten, maar geruchten doen de ronde dat Sony een variant van de AMD Radeon 7970M gebruikt in zijn PS4. Deze mobiele grafische chip zou niet identiek worden overgenomen, maar het merendeel van de kracht blijft behouden.


PS4 ingame

,

DDR5-geheugen
De grote vraag blijft natuurlijk of die Radeon 7970M-variant op het moederbord wordt voorzien of bij op de processor. De Cell-processor uit de PS3 heeft in totaal een oppervlakte van 235mm². De aparte RSX-chip meet zelfs 240mm². Ter vergelijking: de AMD Jaguar 8-core processor zou ongeveer zo’n 100mm² groot moeten zijn. Daar kan eventueel nog de aparte Radeon 7970M bij op, wat het totale energieverbruik nog verder kan doen dalen.

In totaal schat Digital Foundry dat de PS4 een totaal verbruik zou moeten hebben van 150 watt piek. Dat is ruim 50 watt minder dan de PS3 bij de lancering.


PS4 dev kit

Op het vlak van geheugen heeft Sony 8 GB RAM voorzien, zowat 4 GB meer dan de analisten hadden verwacht. Oorspronkelijk was er sprake van 4 GB van het supersnelle DDR5-geheugen, maar we betwijfelen dat dit opgetrokken is naar 8 GB door de hoge kostprijs. Sony spreekt wel over gecombineerd geheugen op de presentatie, dus kan het goed mogelijk zijn dat naast 4 GB DDR5-geheugen ook nog 4 GB gedeeld geheugen in de PS4 zit. Dit zijn voorlopig speculaties die vermoedelijk pas worden bevestigd bij de lancering eind dit jaar.

Aparte chip
Om ervoor te zorgen dat de krachtige CPU en GPU van de PS3 gewoon hun werk kunnen doen, heeft Sony een aparte chip geïntegreerd die alle taken op de achtergrond voor zijn rekening neemt. Zo kan je zonder moeite een downloadopdracht op de achtergrond uitvoeren, zonder dat dit invloed heeft op het spel zelf.


PS4 controller

Net als in de PS3 zit ook in de PS4 een harde schijf. Er is nog niets gezegd over de opslagcapaciteit en of je deze keer ook weer zelf de harde schijf kan vervangen. Wat we wel weten, is dat Sony de PS4 standaard van een grote harde schijf wil voorzien. Hoe groot, dat valt nog af te wachten.

Binnenkort
De persconferentie heeft geen hardwarespecificaties aan het licht gebracht, zoals verwacht, maar met de beschikbare informatie en de voorgaande gelekte details is er al behoorlijk wat duidelijk.

De PS4 bevat nagenoeg 100 procent pc-componenten en heeft maar een heel beperkt custom design. Deze keuze moet ervoor zorgen dat ontwikkelaars veel eenvoudiger hun spellen naar zowel de PS4 als de PC kunnen poorten. Eén ding weten we nu al zeker: de PS4 belooft een bijzonder krachtige machine te worden.

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.