Gamereview: Bioshock Infinite

Bioshock Infinite is een heel bijzonder spel. Zo bijzonder, dat je het moet spelen. MOET. Spurt daarom eerst naar de winkel om dit spel te halen voor je verder leest. Dit spel is verplichte kost voor elke gamer op aarde, shooterfan of niet. Beschouw het als een stukje geschiedenis dat je moet meemaken.

Luchtstad

Het verhaal start in 1912 met jou, Booker DeWitt, die op een boot naar een mysterieuze vuurtoren wordt geleid. Wie het originele Bioshock uit 2007 heeft gespeeld, denkt meteen te weten wat er gaat gebeuren. Enige variant: in plaats van in zee, wordt Booker DeWitt de lucht in geschoten naar de zwevende stad Columbia. Deze steampunk-stad is het equivalent van de hemel, waar alleen uitverkorenen welkom zijn. Helaas ben jij niet uitverkoren, en niet veel later breekt de hel los, wanneer ze te weten komen wat jouw motivatie is.

Je moet in Columbia zijn om een zekere Elizabeth te redden die al twaalf jaar wordt vastgehouden. Door haar te redden, word je van een ‘schuld’ verlost. Deze bijzondere dame heeft een indrukwekkend verhaal te vertellen, maar dat laat ik je liever zelf ontdekken. Alles rond Bioshock Infinite wordt gedragen door het intense verhaal en de bijzondere omgevingen. Je zal vaak met open mond naar het scherm staren en even de tijd nemen om wat rond te kijken, zo mooi is Columbia.

Heb je een krachtige pc? Speel Bioshock Infinite dan zeker op je computer in plaats van op een spelconsole. Het kwaliteitsverschil is enorm, en bovendien werken een muis en een toetsenbord voor een shooter altijd beter.

Meer dan een shooter

Berg je vooroordelen zelfs voor één keer op, mocht je shooters haten. Bioshock Infinite is zoveel meer dan een shooter. De eerste keer dat je langs een kabelbaan naar beneden glijdt, de eerste keer dat je magische krachten ervaart, alles in dit spel ademt voldoening, mysterie en doorzetting. Na ongeveer twaalf uur is het verhaal uit, maar dan heb je er qua plotwendingen en ervaringen wel een geweldige rollercoaster op zitten.

Ben je rond? Speel het spel dan nog een keertje opnieuw om de stad nog meer te appreciëren nu je het verhaal kent. En neem zeker je tijd in Columbia! Een multiplayerluik hoef je niet te zoeken; dat is er niet. Bioshock Infinite is een rasecht singleplayerspel. Ben je daarom een eenzaat? Helemaal niet, want jouw ervaring met dit spel dwingt je om anderen ertoe aan te zetten om dit spel te spelen. Bioshock Infinite is zo goed, dat woorden tekort schieten. Snel! Je moest al naar de winkel vertrokken zijn!