Dat Apple van start gaat met een eigen streaming muziekdienst is geen verrassing. Wel dat het volledig gratis zal zijn en zonder reclame voor mensen die iTunes Match-abonnees zijn. Dat wil zeggen dat je de dienst kan gebruiken voor net geen 25 euro per jaar. En dat is substantieel minder dan Spotify (120 euro per jaar).
Wie geen abonnee is van iTunes Match, kan iRadio ook gebruiken. Dan wordt de muziek wel onderbroken door advertenties. Het is niet duidelijk of je dan ad infinitum naar muziek mag luisteren. Bij de meeste muziekdiensten, zoals Spotify, is er een beperking op het aantal liedjes.
iRadio kan beluisterd worden via de iPhone, iPad, Apple TV, Mac en Windows-pc. Het profileert zich als een intelligent internetradio, met genrestations en gepersonaliseerde stations op basis van je muzikale voorkeuren. De dienst baseert zich op wat je beluistert in iRadio en iTunes. Zo beschreven klinkt het sterk als AUPEO, een Duitse streamingdienst op basis van technologie van het Fraunhofer-instituut.
Tijdens de presentatie van iRadio op de WWDC-beurs voor Apple-ontwikkelaars, zei Apple dat iRadio initieel in de V.S. op de markt komt. Later volgen andere landen, klonk het nog.