Spelonken doe je nooit zonder gevaar. Dat ontdekt de prille weduwe Sarah (Shauna MacDonald) wanneer ze samen met een groep andere speleologen een voorheen ongerept grottenstelsel aandoet. Maar achter deze stalactieten huizen wezens die vers vlees nodig hebben.
En dat met veel smaak verscheuren ook. De gore is veelvuldig in The Descent, maar wat je ziet is géén folterporno: deze instantklassieker in het genre houdt zich mooi aan de vorm- en inhoudsvereisten van de betere horrorfilm, onder meer dat het schrikeffect vòòr de lillende ingewanden moet komen, en dat de angst – zeker voor het hoofdpersonage – metaforisch mag zijn.
The Descent is dan ook gemaakt door iemand die van horrorprenten zijn handelsmerk heeft gemaakt. Regisseur Neil Marshall tekende ook voor Dog Soldiers en Doomsday, twee prenten die ook al niet zijn bedoeld voor kijkers met een zwak gestel. Marshalls generatie horrorfilmmakers, waartoe ook Alexandre Aja en Eli Roth behoren, wordt niet voor niets de Splat Pack genoemd.
Woensdag 4 juli op 2BE om 22u50