Review: Worms Revolution

Wormen die elkaar tot de dood bekampen met de meest absurde wapens ooit: welkom bij Worms.

Sinds 1995 ben ik een trouwe fan. Ik heb de wormpjes zien evolueren van een cultstatus tot verwerpelijke 3D-figuren. Eén ding is hetzelfde gebleven: ze willen elkaar nog altijd op een gruwelijke wijze vermoorden, en ook de humor van weleer is terug. Worms Revolution is helaas geen revolutie voor de serie, maar eerder een bevestiging van wat er al was. De grootste vernieuwing komt van het natuurelement water.

De 3D-versie van Worms is absoluut niet aangeslagen bij de spelers, zodat ontwikkelaar Team 17 opnieuw naar het klassieke 2D-camerabeeld grijpt. De wormen en de omgeving zijn wel 3D, maar baanbrekend mooi wordt het nooit. Zelfs een supersnelle gamecomputer heeft soms wat moeite met Worms Revolution. Bovendien zien de omgevingen er niet geweldig uit. Zeker als je volledig inzoomt, wordt alles heel wazig. Worms staat traditioneel voor humor, maar op dat vlak scheert de game geen hoge toppen. De verteller kent zijn hoogtepunten, maar die zijn eerder schaars

Nieuwe wormen en wapens
Alle bekende wapens doen hun intrede: het schaap, de heilige handgranaat, het oude vrouwtje en je oude trouwe bazooka. Een extra tactisch element in Worms Revolution is water. Je kan waterballonnen of waterpistolen gebruiken om wormen onder water te zetten. Ze gaan dan wel niet meteen dood, maar per ronde verliezen ze vijf punten van hun gezondheid. Soms zijn er ook tactische waterreserves in het landschap verwerkt, die je met een goedgeplaatste raket kan vrijmaken.

Naast water gooit Worms Revolution eindelijk verschillende types wormen in het strijdtoneel. Een dikke die sterk is, een smalle die ver kan springen en overal door geraakt, een slimme die je groep extra health bezorgt en de klassieke worm – verschillende combinaties zorgen voor extra tactiek bij je teamplanning.

Online op zijn best
Worms Revolution moet je echt wel met twee of meer spelers spelen, want de computer valt niet te vertrouwen. Soms zal die drie keer achter elkaar een beurt overslaan, terwijl hij de andere keer een granaat vanuit een onmogelijk positie pal voor je neus plant. De computerwormen veranderen ook zelden actief van positie: af en toe teleporteren ze, maar ze gebruiken nooit hun Ninja Rope, parachute of Jet Pack. Online heb je dat probleem niet, en dan is Worms Revolution op zijn best. Haal er daarom drie vrienden bij, maak je op voor een hoop scheldwoorden, en geniet van brutale wormmoorden.

Worms Revolution kost 13,99 euro en is vanaf 10 oktober beschikbaar als digital download op Steam.

,