Redactie

Fox mikt op digitaal distributiemodel voor films


Op het Amerikaanse CinemaCon – de officiële conventie van de NATO (National Association of Theatre Owners) – werd bekendgemaakt dat Twentieth Century Fox binnen de twee jaar wil overschakelen naar een volledig digitaal distributiemodel voor bioscoopfilms. 


An sich is dat geen grote verrassing. Ook de bioscoopwereld wordt in sneltreinvaart digitaal, wat er de jongste jaren toe geleid heeft dat films tegenwoordig veelal digitaal worden aangeleverd aan bioscopen.

Toch werken met name kleine, onafhankelijke bioscoopuitbaters soms nog met ouderwetse 35-millimeter pelicule, een keuze die vooral ingegeven wordt door het kostenplaatje dat vastzit aan de vervanging van analoge projectoren door digitale.

Ook die kleine uitbaters zullen nu de stap naar digitaal moeten zetten als ze in de nabije toekomst nog films willen afnemen bij Twentieth Century Fox. Fox wil binnen dit en twee jaar immers overstappen op een volledig digitaal distributiemodel, waarin niet langer plaats is voor klassieke filmprints.

Daarmee is Fox de eerste 'major' in de filmwereld die zijn digitale distributieplannen publiekelijk aankondigde, maar naar alle verwachtingen zullen andere studio's snel volgen.  

Bioscoopuitbaters al sinds eind 2011 op de hoogte
De mededeling op CinemaCon kwam overigens niet van Twentieth Century Fox zelf, maar van NATO-president John Fithian. Hij maakte bekend dat de filmgigant eind 2011 al een schrijven richtte aan bioscoopuitbaters waarin het zijn plannen toelichtte om volledig digitaal te gaan. 

Fithian voorspelde een jaar eerder overigens al dat het tijdperk van films op pellicule tegen eind 2013 een stille dood zou sterven, een voorspelling die stilaan realiteit lijkt te worden. "De brief van onze vrienden bij Fox bevestigt dat niemand nog langer mag vertrouwen op filmprints. En we weten dat heel wat andere filmdistributeurs die visie delen."

NATO streeft er dan ook naar om met de hele industrie verdere inspanningen te leveren om digitale projectie naar alle bioscoopzalen te brengen.

Concurrentie van video-on-demand
Fithina kreeg op het podium gezelschap van Motion Picture Association of America-voorzitter en -CEO Chris Dodd, die bekend maakte dat bioscopen nauw samenwerken met de MPAA om de concurrentie van VOD-diensten (video-on-demand)  te counteren.

"We proberen niet alleen ons product te verbeteren, maar willen ook ons zakenmodel doen evolueren", aldus Dodd. "We experimenteren met nieuwe technologie die consumenten moet toelaten om hun favoriete content aan te schaffen op het platform van hun keuze, en dat alles aan een aantrekkelijke prijs. Dat doet echter niets af aan het feit dat de bioscoop de beste plaats blijft om van een film te genieten – op het hele grote scherm".
 

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.