Redactie

Blow-Up

Terwijl de jaren '60 in de Verenigde Staten een nieuw tijdperk voor de cinema inluidden, maakte Michelangelo Antonioni de Europese tegenhanger van films uit die door drank, seks, drugs en rock 'n' roll doordrenkte nieuwe wind (denk Easy Rider en Five Easy Pieces), met deze prent over een jonge fotograaf die onverhoeds een moord op de lens van zijn Leica lijkt te hebben gevangen.

Hij fotografeert een koppel in het park, dat in een worsteling lijkt te zijn verstrengeld, en wordt tot thuis gevolgd door de vrouwelijke helft (Vanessa Redgrave), die hem probeert te verleiden om zijn filmrolletje mee te nemen. Maar dan blijkt dat hij stiekem de rolletjes heeft verwisseld, en ontdekt hij tijdens de ontwikkeling van het origineel – in een weergaloze, filmgeschiedenis makende scène – wat er mogelijk aan de hand is.

Die moordplot is er echter maar om Blow-Up een geraamte te geven. Waar het echt om draait is het door cynisme en ennui gedreven leventje van de fotograaf (David Hemmings). Het moest ook dienen als een soort aanklacht tegen alle fascinatie die de hele wereld in dat tijdperk koesterde voor het zogenaamd swingende Londen.

Maandag 5 november op TCM om 22u45

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.