Na het Zweedse Spotify is nu ook het Franse Deezer beschikbaar voor Belgische klanten. Dertien miljoen liedjes voor vijf euro per maand.
Vier jaar nadat de site gelanceerd werd, en na vele turbulente fases, pleegt Deezer zijn mondiale machtsgreep. Vandaag geven de bazen een persconferentie in de Parijse club Le Web, opgeluisterd door een concert van The Ting Tings. Ze zullen aankondigen dat de onlinemuziekdienst de komende weken beschikbaar zal zijn in bijna honderd landen. Na Frankrijk en, sinds september, Groot-Brittannië is België vandaag het volgende land waar muziekfans via Deezer kunnen streamen.
Streamingstrijd
De intrede past in het kader van de 'streaming-battle' die al sinds begin november gaande is. Bij streamen wordt muziek afgespeeld op je pc of smartphone, gratis of tegen betaling van een maandelijks bedrag. Deezer en de Zweedse concurrent Spotify laten je bovendien de muziek zelf kiezen uit een oceaan van liedjes. Behalve de twee voornoemde diensten is ook Simfy sinds kort actief. In de nabije toekomst wordt eveneens actie verwacht van Belgacom en Telenet, en brengt Sony zijn eigen dienst Music Unlimited op de markt.
Deezer is een grote speler. De dienst biedt dertien miljoen tracks aan, te consumeren volgens drie beschikbare modellen. Je kunt beperkt gratis luisteren, maar niet langer dan dertig seconden per song. Voor 4,99 euro (Premium) koop je een maandabonnement voor pc of Mac, waarin je ook je eigen bestanden kan uploaden. Voor 9,99 euro (Premium+) kun je de muziek ook beluisteren via mobiele spelers (smartphone, tablet), en de zelf aangemaakte playlists ook offline laten afspelen. Downloaden is niet mogelijk.
Lokvogel
Om concurrerend te zijn investeert Deezer in elk land in een sterke partner. Belgacom, dat binnenkort verder communiceert over zijn samenwerking met Deezer, zal naar verwachting een gratis abonnement integreren in zijn aanbod Generation-pack. Daarmee betreedt de eerste Belgische telecomoperator de arena. Verwacht wordt dat Telenet snel zal volgen, naar verluidt in samenwerking met Tunify. Voor beide spelers is muziek een lokvogel om hun telefoon-, tv- of internetabonnementen aantrekkelijk te maken.
,
Deezer, dat naar eigen zeggen wereldwijd twintig miljoen gebruikers telt, zorgt ook voor een redactionele omgeving. “We leggen de focus op editorials”, aldus Johan Van Roy, marketingmanager voor de Benelux. “Twee keer per week bieden we nieuwe releases aan in de twaalf genres die we onderscheiden. We stellen ook een aantal playlists samen voor eigen smartradio's. En we gaan participeren in het livecircuit, door concerten te streamen en door met festivals samen te werken, zoals straks het nieuwe showcasefestival Glimps in Gent (15 tot 17 december).”
Deezer biedt een handige en aantrekkelijke website aan, maar moet in deze aanvangsfase opboksen tegen de loodzware concurrentie van Spotify, dat zijn klanten zes maanden lang (beperkt) gratis gebruik geeft van zijn diensten vooraleer er betaald moet worden. De Zweedse dienst heeft ook een nogal opdringerige deal met Facebook, waardoor het luistergedrag van klanten automatisch doorgestuurd wordt als bericht aan de vrienden. Maar ook Deezer heeft een dergelijke samenwerking met Facebook.
Microvergoeding
Deezer kreeg gisteren een goede vaart toegewenst van Sabam. De auteursrechtenmaatschappij hoopt dat streaming een positief alternatief kan zijn voor het illegale downloaden. Sabam krijgt voor zijn auteurs het microbedrag van 0,001 euro per afgespeeld nummer, evenveel als de platenfirma's. Nogal wat kleinere platenfirma's vinden echter dat de onlinemuziekdiensten de fans afleren om muziek ook aan te kopen.