Was Steve Jobs (1955-2011) een visionair techneut, een captain of industry die op hetzelfde ereschavotje als Henry Ford thuishoort, of een sekteleider, die nog steeds de macht van een messias over zijn volgelingen uitoefent? Het zal wellicht een beetje van alledrie zijn. Maar hij was ook een laatbloeier. Tijdens de eerste dertig jaren van zijn loopbaan maakten zijn bedrijven (Apple, maar tussendoor ook NeXT Computer) producten die in de periferie van het computergebruik bleven.
Tot Apple ongeveer zeven jaar geleden, met die befaamde Time Magazine-cover waarop Jobs fier de nieuwe iPod voor zich uit hield, eindelijk zijn weg naar het grote publiek vond. Sindsdien lijkt hij te ruiken wat iedereen wil. Zoals mobiele telefoons met oneindig uitbreidbare mogelijkheden (iPhones), en een draagbare computer die volledig uit een scherm bestaat (de iPad). Tussendoor hervormde hij met zijn iTunes ook nog eens de in het slop verkerende muziekindustrie.
Kortom: we zijn een grote man kwijt met de Applestichter, en dat is ook de boodschap die je meeneemt na deze fijne documentaire. Tijdens de rit heb je ook kennis gemaakt met het moeilijke karakter van de man, maar laat dat eens de drijvende kracht zijn geweest achter het fenomenale succes dat Apple de afgelopen vijftien jaar kenmerkte? Verplichte kost!
Maandag 14 november op 2BE om 23u05