Redactie

Facebook sleutelt aan universele muziekdienst


De geruchten zwellen aan dat Facebook een eigen muziekdienst gaat starten. Het sociale netwerk zou het echter anders aanpakken dan de rest, weet de nieuwssite Techcrunch. De geruchtenmolen weet ook dat de nieuwe dienst Facebook Vibes zou heten.

Begin september liet Facebook al verstaan dat het weinig ziet in het opstarten van een rechtstreekse concurrent voor diensten als Spotify of Deezer. Liever zou het sociale netwerk een manier willen vinden om verschillende muziekbronnen en –diensten met elkaar te verbinden. Daarrond zouden al afspraken zijn met Spotify, MOG en Rdio – diensten die voorlopig nog niet in België beschikbaar zijn.

Aanvankelijk leek het idee dat bijvoorbeeld jouw reactie op een nieuw album op de Spotify-dienst netjes in het Nieuwsoverzicht van Facebook zou verschijnen, naast de commentaar die een vriend via een alternatieve muziekdienst op hetzelfde album gaf.

Nu hebben muziekdiensten vaak sociale functies die weliswaar naar Facebook kunnen worden doorgestuurd, maar die niet samenwerken met de sociale functies van een andere dienst. Kortom, als jij en een vriend elk op een andere muziekdienst geabonneerd bent, ontdek je momenteel maar moeilijke welke tracks hij goed vindt.

Volgens het laatste bericht van Techcrunch zouden Facebook-vrienden kunnen zien naar welke tracks je luistert en die liedjes dan afspelen via de muziekdienst waarop ze zelf geabonneerd zijn. Facebook Vibes zou zich daardoor kunnen profileren als de grootste music discovery-dienst ter wereld, een beetje als concurrent voor Last.fm en consoorten.

Verwacht wordt dat we meer over Facebook Vibes gaan leren tijdens de f8-conferentie. Die vindt plaats op 22 september in San Francisco en wordt georganiseerd door Facebook.

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.