Maar liefst zevenhonderd miljoen potentiële kijkers kunnen vrijdagavond live naar een voetbalwedstrijd uit de Engelse FA Cup kijken via Facebook. Een primeur voor de ‘social networking’-website.
Het Engelse bekerduel tussen Ascot United en Wembley FC wordt vrijdag rechtstreeks uitgezonden door Facebook, aldus diverse Engelse media.
De twee bescheiden voetbalteams scoren daarmee een dubbele wereldprimeur: enerzijds is het de eerste maal dat een dergelijke wedstrijd via Facebook wordt uitgezonden, anderzijds werd nooit eerder zo’n groot kijkerspotentieel aangeboord.
Voetbal uitzenden kost natuurlijk geld, en daar zorgt biermerk Budweiser voor, de nieuwe sponsor van het Engelse bekertoernooi. Naar eigen zeggen wil het merk met deze opvallende actie ’s werelds meest prestigieuze bekertoernooi dichter bij de voetbalfans brengen.
Of het storm zal lopen voor deze voetbalwedstrijd valt natuurlijk maar af te wachten. Volgens The Guardian komen in normale omstandigheden immers maar zo’n negentig toeschouwers opdagen in het stadion van Ascot United voor een dergelijk duel…