Sony heeft de prijs van zijn Playstation 3 met 25 procent verlaagd. Daarmee komt het bedrijf tegemoet aan verzoeken van spelletjesmakers. De beslissing verhoogt de druk op concurrent Nintendo om een gelijkaardige stap te zetten.
Sinds gisteren kost de PS3 in de Verenigde Staten 299 dollar (212 euro); honderd dollar minder dan voorheen. In Europa gaat de prijs van 399 euro naar 299 euro. Sony kondigde de prijsverlaging aan op een conferentie voor computerspellen in Duitsland.
Daar werd ook het nieuwe, slankere model van de PS3 gepresenteerd. Dat heeft een harde schijf van 120 gigabyte, tegenover 80 gigabyte voordien. Het nieuwe model komt in september op de markt en zal dezelfde prijs krijgen als het huidige.
Lage verkoop
Sony-topman Howard Stringer had vorige maand nog ontkend dat hij tegemoet zou komen aan de vraag naar zachtere prijzen. Maar blijkbaar hebben de lage verkoopvolumes van de PS3 hem van gedachten doen veranderen. De omzet van de PS3 zit op een tweejarig dieptepunt.
Ook de concurrentie voelt de pijn. Nintendo zag de omzet van de Wii het afgelopen kwartaal voor het eerst achteruitgaan. Door de crisis geven mensen minder uit aan computerspelletjes. De Wii van Nintendo kost 250 dollar, de Xbox 360 van Microsoft 200 dollar.
Prijzenoorlog
Analisten verwachten dat Nintendo komende herfst vijftig dollar zal aftrekken van de prijs van een Wii. Van Microsoft wordt verwacht dat de prijs van de Elite Xbox 360, die nu 399 dollar kost, met honderd dollar naar beneden zal gaan.
"Van een prijzenoorlog spreken is misschien overdreven, maar de druk op Sony’s concurrenten om de prijzen te laten zakken neemt wel toe", zegt vermogensbeheerder Mitsushige Akino.
Geen keuze
Sony is gedwongen om de prijs te laten zakken, om de verkoopdoelstelling van dertien miljoen exemplaren te halen voor het boekjaar dat in maart 2010 afloopt.
Bovendien bestaat het gevaar dat spelletjesmakers Playstation voortaan links laten liggen. Activision Blizzard, de maker van het populaire Guitar Hero, heeft al uitspraken in die richting gedaan. Ook de winkelketens vinden dat de prijzen te hoog liggen. De omzet in spelletjesconsoles daalde in juli voor de vijfde achtereenvolgende maand.
De Sony-divisie die de PlayStation maakt, heeft in het afgelopen kwartaal een verlies van 39,7 miljard yen (297 miljoen euro) geboekt. Het was het grootste verlies van alle Sony-divisies. Het concern maakte het afgelopen boekjaar voor het eerst in veertien jaar tijd verlies.
Films
Het is de bedoeling dat de PS3 nog minstens tien jaar op de markt blijft. Om te kunnen blijven concurreren, wil Sony in het najaar ook online films gaan verkopen. Die kunnen dan afgespeeld worden op de Playstation of op smartphones. Zo’n dienst bestaat al voor de Xbox. Microsoft werkt daarvoor samen met filmverhuurder Netflix.
Sony heeft wereldwijd 24 miljoen exemplaren verkocht van de PS3. Van Nintendo’s Wii zijn er tot juni 53 miljoen over de toonbank gegaan. De Xbox 360 van Microsoft is 30 miljoen keer aangeschaft.