Amerikaanse consumenten stappen massaal over op duurdere Blu-ray-spelers nu Warner Bros exclusief kiest voor Sony’s optische-schijfformaat en HD DVD heeft laten vallen.
Het HD DVD-kamp was nog strijdlustig nadat de filmmaatschappij bekendmaakte dat het alleen verder zou gaan met concurrent Blu-ray. Het kondigde een charmeoffensief aan en halveerde de prijzen voor enkele van zijn meest prominente spelers.
Uit cijfers van de NPD Group blijkt dat het lastig voor Toshiba & co zal worden om terug te komen in de strijd. In de eerste week van januari, vlak voor Warners aankondiging, liep de Amerikaanse verkoop van optische-schijfspelers min of meer gelijk op. Het lichte voordeel dat Blu-ray had, was in de daaropvolgende week uitgegroeid tot een overwicht van ruim negentig procent.
Tekenend is dat de cijfers zowel de PlayStation 3 als de HD DVD-add-on van de Xbox 360 buiten beschouwing laten. Sony’s spelcomputer eist meestal een groot aandeel in de Blu-ray-hardwareverkoop op, maar nu zijn ook de duurdere reguliere spelers veel populairder dan HD DVD-apparaten. De cijfers zijn vrijgegeven voordat Toshiba zijn grote prijsstunt bekendmaakte, maar als deze trend doorzet, verandert de prijsverlaging in een opheffingsuitverkoop.