Tegen 2012 worden in de Verenigde Staten meer digitale muziekdownloads dan muziek-cd’s verkocht. De raming van Forrester klinkt als goed nieuws voor de muziekindustrie, maar dat is het niet helemaal. De sterke groei van de online verkoop gaat de dalende cd-verkoop niet kunnen compenseren, schat de marktonderzoeker.
In een nieuwe studie zegt Forrester dat de digitale muziekverkoop de toekomst wordt. Maar het kan ook het einde betekenen voor structuren die al decennia de muziekwereld domineren. "Dit is het einde van de muziekindustrie zoals wij haar kennen", zegt Forrester-analist James L. McQuivey. Volgens hem moeten platenbonzen ervoor zorgen dat het internetpubliek sneller nieuwe muziek kan ontdekken en aankopen. Maar de echte macht verschuift naar muziekdiensten en hardwarefabrikanten.
Want de voorspelde boom in digitale muziek wordt aangejaagd door het succes van draagbare muziekspelers. De spelertjes gaan als zoete broodjes over de toog; zo verkocht marktleider Apple in de laatste drie maanden van 2007 wereldwijd meer dan 22 miljoen iPods.
Forrester merkt ook op dat een muziekspeler gemiddeld maar voor 57 procent gevuld is. Dus ook bij bestaande spelertjes is er nog ruimte voor nog aan te kopen muziek.
De marktonderzoeker denkt ook dat het uitsterven van DRM-systemen om het kopiëren tegen te gaan een belangrijke stimulans gaat vormen. In de VS is de kopieerslotloze dienst van Amazon.com de grote pionier, maar ook de iTunes Store van Apple heeft muziekbestanden zonder DRM in de aanbieding. Door het verdwijnen van DRM-systemen kunnen socialnetworkingsites ook een nieuw distributiekanaal voor muziek worden, meent Forrester.
Over de komende vijf jaar zou de online verkoop in het gidsland VS jaarlijks met 23 procent stijgen. Tegen 2012 levert digitale muziek 4,8 miljard dollar op, cd’s ‘slechts’ 3,8 miljard.