Redactie

CeBIT-blog: Medion wil af van Aldi-imago

Medion heeft grootse plannen. De Duitse pc-bouwer wil uitbreiden van de Aldi-pallet naar de gerespecteerde elektronicawinkel en lanceert een arsenaal aan modellen om dat waar te maken.

Medion is met een uitgebreide stand aanwezig op de CeBIT-beurs in Hannover. In alles wil de afvaardiging uitstralen: wij doen voortaan mee met de grote jongens. De babes die de meeste standhouders op de IT-beurs uit het budget hebben geschrapt, lopen op deze glimmend witte stand nog steeds rond. Zij prijzen nieuwe modellen aan die in elke prijsklasse de concurrentie moeten aangaan met de gevestigde orde. Er is een Apple Macbook Air-concurrent, een gaming-pc en ook de reusachtige lcd-tv met ‘pianolak’ ontbreekt niet.

 

De Duitse fabrikant is in eigen land al een gerespecteerd A-merk en lanceert in de Benelux een groot offensief om ook daar het klevende Aldi-imago van zich af te spoelen. Michiel van der Vliet is aangesteld om het geheugen van de Nederlandse en Belgische klant te bewerken.

"We zijn begonnen met autoradio’s en broodroosters, maar nu zijn we volwassen geworden", zegt Van der Vliet. "We willen af van de perceptie van ‘arme winkel’ die bij Aldi hoort." Volgens de salesmanager popelt Medion om te laten zien dat het meer is dan een partijverkoper van goedkope notebooks en navigatieapparaten bij een supermarktketen. "Wij willen onze klanten terugzien."

Te veel tegelijk?
Van der Vliet is in Nederland gestart bij winkelketens als Expert en Makro en wil van daaruit verder naar de gerespecteerde computerwinkel. Het bedrijf schrapt dochtermerken als Cybermaxx, Lifetec en Microstar en plakt voortaan overal het Medion-etiket op. Hij steekt zijn ambities niet onder stoelen of banken. "Ik wil nog dit jaar breed in de markt staan. We bieden een gamingnotebook aan voor tweeduizend euro waar je bij de concurrent drieduizend euro voor zou betalen."
 

 

 

,

 

Medion wil niet alleen de doorsnee consument binnenhalen, maar ook klanten met dure smaak. Het is een experiment gestart met een pc en notebook bij de Bijenkorf en zijn notebooks liggen op Schiphol naast de Macbook Air. "En in tegenstelling tot het Apple-model valt met onze notebook wél te werken", zegt de Nederlander vol vertrouwen. Zodra hij ziet dat zijn strategie succes heeft, zal Van der Vliet de Belgische markt gaan bewerken.

Van der Vliet is niet bang dat mensen een computer in de huiskamer weigeren die zowel bij de Aldi als bij Expert te krijgen is. "Ik wil dat onze klanten kiezen voor productspecificaties", zegt hij.

De ambitieuze landenmanager is zich er van bewust dat hij bijzonder veel hooi op zijn vork neemt. "Ik weet dat ik te veel tegelijk wil. Er bestaat de kans dat ik mijn hoofd stoot", zegt Van der Vliet. Maar als dat gebeurt, is er altijd nog het vertrouwde nest om naar terug te keren. "Aldi zal altijd onze grootste klant blijven." 

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.