Redactie

YouTube lanceert Nederlandse variant

YouTube is sinds vandaag beschikbaar in een Nederlandstalige variant. Ook voor Brazilië, Frankrijk, Ierland, Italië, Japan, Polen, Spanje en het Verenigd Koninkrijk gaan lokale versies de lucht in. België zit er vooralsnog niet bij.

Dit is “de eerste stap” in een internationale uitrol, zegt Sakina Arsiwala,
internationaal manager bij YouTube, in het blog van de Google-dochter. “We hebben plannen om in veel meer landen van start te gaan in de nabije toekomst.”

Elke lokale site is vertaald, met een eigen startpagina en zoekfunctie. De sites tonen een selectie van in eigen land geüploade filmpjes. Op de Nederlandse versie zijn bijvoorbeeld beelden te zien van het concert dat Justin Timberlake afgelopen zaterdagavond gaf in de Amsterdam Arena.

Volgens Arsiwala zullen de sites, naarmate er meer filmpjes en commentaren op worden geplaatst, steeds meer ‘lokaal’ gaan aanvoelen. “We kijken ernaar uit om banden te zien ontstaan tussen mensen in hun lokale gemeenschappen, evenals tussen mensen wereldwijd.” Ze verwacht daarnaast “meer originele content en interessante genres” te zien opduiken in verschillende talen.

YouTube is in de aanloop naar de lancering van de lokale sites samenwerking aangegaan met een hele trits Europese mediabedrijven, voetbalclubs en non-profitorganisaties zoals Greenpeace.

Filmpjes voor Neckermann
Een opvallende nieuwe partner is Neckermann. Het bekende postorderbedrijf vertoont YouTube-filmpjes van producten op de site van zijn webwinkel, naast de standaard productomschrijving. “Zo ontstaat er een extra hulpmiddel voor de bezoekers van Neckermann.com om zich de producten visueel en levendig voor te stellen”, aldus het bedrijf.

Een ‘Video’-icoontje geeft aan wanneer een product vertegenwoordigd wordt door een filmpje. En dat is nog lang niet bij alle artikelen het geval, zo leert een snel bezoek. Het is de bedoeling dit aanbod uit te breiden, zegt een woordvoerder. De filmpjes kunnen volgens hem zowel afkomstig zijn van de producent, als – na een screening – van gebruikers. Ze worden op de website van Neckermann zelf afgespeeld.

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.