Redactie

Sony Ericsson zet in op muziekverkoop

Sony Ericsson heeft opnieuw drie gsm’s uitgebracht, waarvan twee blitse Walkman-muziektelefoons. Geen toeval, want het bedrijf wil in de toekomst een grootse online muziekwinkel uitbouwen. De nieuwe dienst zal daarbij moeten opboksen tegen gelijkaardige initiatieven van Nokia en Apple.

PlayNow Arena wordt de nieuwe gedaante van de bijna gelijknamige dienst die Sony Ericsson drie jaar geleden opzette. Waar PlayNow aanvankelijk gericht was op de verkoop van ringtones (en later games), gaat de focus in de komende jaren liggen op de verkoop van muziek. Het officiële startsein wordt wellicht gegeven in de tweede helft van 2008, na het tekenen van overeenkomsten met platenlabels. Het merendeel van de maatschappijen zou daar zeker voor voelen, zo luidt het.

Muziek zal verpakt zijn in DRM-vrije mp3’s van 320 kilobit of beveiligde WMA’s. Sony Ericsson claimt dat het aanbod vooral uit het eerste zal bestaan, maar geeft toe dat de grote labels – inclusief Sony BMG – vooralsnog vasthouden aan muziek met een kopieerslot.

TrackID
Sony Ericsson is zeker niet de enige met dit soort plannen. Toch denkt het Japans-Zweedse merk over een paar troeven te beschikken. Om te beginnen heeft Sony Ericsson met zijn goed verkopende Walkman-telefoons al een voet tussen de deur bij jongeren. Bovendien wil het PlayNow verbinden met de TrackID-functie die nu al op veel Sony Ericsson-telefoons zit.

TrackID laat toe dat u even een stukje muziek op de gsm opneemt en dat deze een paar seconden later vertelt over welk liedjes en artiest het gaat. De natte droom van Sony Ericsson is dat consumenten dit bijvoorbeeld in een café massaal gaan doen en dan meteen het nummer kopen.

Ten slotte moet PlayNow Arena een “open platform” worden. Wat daarmee bedoeld wordt, is dat platenfirma’s en operatoren zich vlot kunnen aansluiten, maar ook dat PlayNow Arena beschikbaar zal zijn voor mensen met een (compatibele) gsm van een ander merk. Er komt ook een PlayNow Arena-applicatie die gewoon op de pc geïnstalleerd kan worden, zoals het iTunes-programma van Apple én een nog te verschijnen mediabeheerder van Nokia.

Games
Een ander aspect draait niet om muziek, maar rond games. De gsm-bouwer pocht dat de verkoop van Java-games nu al goed loopt, en kondigt aan dat via PlayNow Arena verder te willen uitbouwen.

Tijdens de presentatie van de nieuwe dienst gisteravond in Londen bleef Sony Ericsson vrij karig met details. Het is duidelijk dat de plannen nog niet helemaal op punt staan – een opmerking die ook te maken is over de concurrerende Music Store-plannen van Nokia. Sony Ericsson belooft meer informatie op de Amerikaanse CES-beurs in januari en op MIDEM 2008, een beurs in Frankrijk voor de muziekindustrie.

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.