Sony BMG wil geld zien van het softwarebedrijf dat een omstreden kopieerbeveiliging ontwikkelde voor zijn cd’s. De platenmaatschappij klaagt The Amergence Group aan, omdat de “defecte” DRM een publicitaire ramp veroorzaakte die miljoenen aan schadevergoedingen heeft gekost.
Het platenlabel gebruikte de MediaMax-technologie om zijn cd’s te beschermen tegen piraterij. De DRM bleek een map op de computer van een gebruiker te installeren die hackers in staat stelde om in te breken op het systeem.
In de aanklacht stelt de platenmaatschappij dat het product van The Amergence Group, voorheen SunnComm International, miljoenen heeft gekost aan klachten van consumenten, compensatiebetaling en externe onderzoeken. Volgens Associated Press eist Sony BMG daarom twaalf miljoen dollar aan schadevergoeding, omdat MediaMax de licentieovereenkomst schond door “niet de gegarandeerde werking te bieden die het beloofde”. Andere punten in de aanklacht zijn nalatigheid en ongeoorloofde zakenpraktijken.
The Amergence Group zegt in een verklaring dat men de ongefundeerde beschuldigingen van Sony BMG zal bestrijden. Het in Phoenix gevestigde bedrijf suggereert dat de platenmaatschappij zich alle problemen op de hals heeft gehaald door toedoen van andere kopieerbeveiligingen. MediaMax was slechts een van de gewraakte DRM-technieken die Sony BMG op zijn schijven had geïnstalleerd.