Het is nog veel te vroeg om een definitieve winnaar uit te roepen. Toch lijkt het er op dat Blu-ray het voortouw neemt in de strijd met HD DVD om de nieuwe videostandaard te worden. Een Brits onderzoeksbureau gelooft echter dat de strijdbijl begraven kan worden en dat beide formaten op de markt kunnen blijven.
Het onderzoek van Screen Digest zegt dat filmmaatschappijen die zich exclusief toeleggen op één formaat, daardoor aanzienlijke inkomsten verliezen. Filmstudio’s zoals Disney en Fox die zich exclusief aan Blu Ray hebben verbonden, lopen zo volgens Screen Digest 175 miljoen dollar aan inkomsten mis. Bedrijven die zich aan HD DVD verbinden, zouden nog meer potentiële inkomsten verliezen. Om die reden verwacht het onderzoeksbureau dan ook dat veel studio’s die zich nu exclusief op één formaat toeleggen, zich zullen herpositioneren in het komende jaar.
Paramount en Dreamworks lieten onlangs weten dat ze zich bij HD DVD aansluiten. Deze beslissing zorgt er eigenaardig genoeg voor dat ook de toekomst van HD DVD alvast verzekerd is. Volgens de studie opent dit de deuren voor andere studio’s om zich toe te leggen op beide formaten, zo zijn zij immers niet verantwoordelijk voor het rekken van de strijd tussen de twee videostandaarden.
Verkoopcijfers geven natuurlijk de doorslag, daarom is iedereen nu gericht op de komende kerstperiode. “Kerstmis zal een kritiek moment worden voor high definition. Beide formaten willen zeker zijn dat de consument hun formaat steunt”, zegt Richard Cooper, video analyst bij Screen Digest. “Maar net omdat er zoveel op het spel staat, lijkt het onwaarschijnlijk dat er één winnaar uit de bus komt. Als blijkt dat beide standaarden een aanvaardbaar marktaandeel veroveren, gaan verschillende filmstudio’s beseffen dat ze een pak inkomsten mislopen door zich exclusief te verbinden. We geloven dat meeste studio’s titels op beide formaten zullen aanbieden om de winst te maximaliseren.”