Redactie

Belgacom en Telenet vechten om digitale-televisiekijker

Op verschillende radiozenders en in kranten duikt sinds vanmorgen reclame op waarin Telenet “de juiste feiten” over het huidige aanbod van digitale televisie in ons land aanhaalt. De commerciële boodschap is een reactie op een eerdere campagne, waarin Belgacom beweerde dat het digitale tv een kwart goedkoper levert. Telenet op zijn beurt zegt nu dat het betere kwaliteit biedt.

De prijzen die Belgacom in zijn eigen campagne aanhaalt, zijn uitsluitend voor ADSL-klanten die ingaan op een van de aangeboden pakketten. Dat wil zeggen dat u bij Belgacom al breedbandinternet moet hebben om van de korting te kunnen gebruikmaken. Telenet reageert vanaf vandaag door te wijzen op de kwaliteit van het digitale-tv-aanbod. Die is volgens hen veel beter over de kabel, omdat deze tot acht megabit per seconde haalt. Terwijl de koperdraad van de concurrentie het met 3,5 Mbps moet stellen.

De campagne van Telenet beperkt zich niet enkel tot radiospotjes en wordt de volgende dagen nog uitgebreid met andere argumenten. Zo zegt de Mechelse kabelprovider op zijn vergelijksite dat zijn filmaanbod groter is en dat de programma’s van VT4 en Vijftv enkel bij hen terug opvraagbaar zijn.

“Verschil minimaal”
Belgacom betwist het kwaliteitsverschil. “Dat de beeldkwaliteit van Telenet superieur zou zijn, moet nog bewezen worden”, zegt woordvoerder Jan Margot. “Het is niet door een lager aantal megabits per seconde dat de kijker enig verschil ziet. Als er al een verschil zou zijn, dan is dat zeer miniem.”

Ook het gebruik van koperdraad ziet Margot niet als een technisch probleem. “Koperdraad is een individuele verbinding, in tegenstelling tot die van Telenet, waarbij iedereen samen op het netwerk zit.” Margot wil hiermee niet zeggen dat de capaciteit van zijn concurrent slechter is bij een hoge gebruiksgraad, maar hij nuanceert de snelheid van 3,5 megabit die wordt aangehaald. “Dat is gewoon de huidige technologie die we gebruiken. Net zoals we binnenkort met VDSL2 starten, samen met de uitrol van het glasvezelnetwerk.”

Tot slot benadrukt Margot dat de capaciteit van het Belgacom-netwerk zeer goed is. Op de vraag of Belgacom opnieuw een mediacampagne gaat beginnen tegen Telenet, blijft het antwoord voorlopig negatief.

Update: 13 november 2007, 15.15 uur:
Telenet laat in een reactie op dit artikel nog weten dat het met de campagne het misleidend karakter van de ADSL-reclame wil aantonen. ‘Bijna iedereen in Vlaanderen heeft kabeltelevisie. Die mensen moeten bij Telenet niets bijbetalen, want het digitale aanbod is inbegrepen in het abonnement’, zegt Telenet-woordvoerder Veerle Wijsgeer. ‘Consumenten die tussen het bundelaanbod van Telenet en Belgacom moeten kiezen, komen slechts bij één bundel, waarbij ze televisie en internet nemen zonder vaste lijn, voordeliger uit.’

Ondertussen is ook bekend dat Telenet een kort geding aanspant om de beweringen van Belgacom te weerleggen.

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.